Doel
De koppeling stelt gebruikers in staat om via Single Sign-On (SSO) in te loggen in Roosterplatform met hun eigen Azure Active Directory/EntraID -account, zonder opnieuw inloggegevens in te voeren.
Inrichting gereed
Wanneer de inrichting door jouw organisatie en Roosterplatform gereed is, kunnen medewerkers gaan inloggen via de SSO.
Gebruikerstype
In de Azure Active Directory/EntraID zijn door de ICT groepen van het gebruikerstype Planner en Behandelaar aangemaakt.
De medewerker wordt in de Active Directory/EntraID aan de juiste groep gebruikerstype Planner of Behandelaar toegevoegd.
Eerste keer inloggen
Zodra de medewerker voor de eerste keer inlogt wordt een gebruikersaccount automatisch aangemaakt in Roosterplatform.
De medewerker kan de automatisch verstuurde uitnodigingsmail negeren.
Een planner, heeft direct een gebruikersaccount van type planner en gebruikersgroep planner. Zo nodig kun je bij inrichting - gebruikersbeheer, de medewerker een extra of andere gebruikersgroep toekennen.
Een behandelaar, heeft direct een gebruikersaccount van type behandelaar en gebruikersgroep behandelaar. Wanneer in Roosterplatform bij de algemene gegevens van de medewerker het emailadres is ingevuld, wordt de behandelaar in het gebruikersaccount direct gekoppeld aan de medewerker. Wanneer dit niet het geval is, koppel je bij inrichting - gebruikersbeheer, dit account aan een medewerker in Roosterplatform. Wanneer de behandelaar is gekoppeld aan de medewerker kan hij/zij inloggen in Roosterplatform met de juiste rechten in Roosterplatform.
Koppelen van een behandelaar aan een medewerker
Ga naar Inrichting - gebruikersbeheer
Door rechtsboven op
te klikken, zie je
en kun je kiezen voor
en zie je welke behandelaren nog niet aan een medewerker zijn gekoppeld
Selecteer de medewerker
Medewerker gaat uit dienst
Wanneer een medewerker uit dienst gaat en uit de gebruikergroep type Planner of behandelaar is verwijderd/beeindigd, kan de medewerker automatisch niet meer inloggen in Roosterplatform.
Problemen bij inloggen
Wanneer je niet kunt inloggen en de melding krijgt 'acces_denied' kan het volgende aan de hand zijn:
- de medewerker is niet aan de groep 'Planner' of 'Behandelaar' toegevoegd in de Azure Active DirectoryEntraID.
- controleer/laat controleren bij ICT of de externe gebruikersnaam ingevuld in het gebruikersacount in Roosterplatform overeen komt met het Azure Object ID/EntraID.